Subject: Ravimiameti + Tervisekassa vastus
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: Sander Rajamäe <[email-masked]>
Date: Fri, 3 Oct 2025 10:55:43 +0300

Tere, Sandra!

Ravimiameti poolt vastab bioloogiliste preparaatide osakonna spetsialist
Pille Säälik. Tervisekassa poolt annab selgituse ravimite ja teenuste
rahastamise portfelli juht Marko Tähnas.

Panen küsimus-vastus vormis ja sulgudes, kes vastab. Nii lihtsam aru
saada.

Kui on veel küsimusi, anna märku. Saame täpsustada.

Mis ravimiga üldse tegu on? (RA)

Elevidys on laiemalt bioloogiline ravim ja kitsamalt geeniteraapia ravim.
Selle toimeaineks on adeno-assotsieerunud viirus (AAV), mille genoomi on
muudetud nii, et see ekspresseeriks düstrofiini valgu lühendatud vormi (nn
mikrodüstrofiini).

Mismoodi see toimima peaks? (RA)

Düstrofiin on valk, mille rolliks organismis on hoida lihasrakke õigesti
toimimas. Täpsemalt seob düstrofiin raku sees oleva tsütoskeleti valgu
aktiini rakumebraaniga ja annab seeläbi rakule võime oma kuju muuta, sest
raku kuju muutmise eest vastutabki aktiin. Vead düstrofiini toimimises
(mutatsioonid valku kodeerivas geenis) põhjustavad Duchenne’i
lihasdüstroofiat, sest düstrofiin ei suuda aktiini rakumembraaniga
korrektselt ühendada ja lihasrakk ei ole võimeline enam oma kuju muutma.
Düstrofiin on väga suur valk. See tähendab, et ka seda valku kodeeriv geen
on pikk. Seetõttu ei ole leitud veel biotehnoloogias viisi, kuidas
täispikka düstrofiini valku kodeerivat geeni organismi toimetada –
füüsiliselt ei mahu nii pikk DNA lõik kasutuses olevate kandjate sisse
ära. Sel põhjusel ei sisalda ka Elevidys täispikka düstrofiini valku
kodeerivat geeni, vaid valgu toimemehhanismi seisukohast
„kriitilisematest“ piirkondadest kokku pandud lühendatud varianti, nii et
selle võime aktiini ja rakumembraani tulemusliku ühendajana siiski
säiliks.

Kui tõhus taoline ravi olla võib? Loost jäi mulje, et see on imeravim ja
kui poiss seda saab, siis saab ta ka kohe terveks. Palun selgitage. Miks
see Euroopa Liidus heaks kiidetud ei ole? Samas kui USAs on, kas siis võib
seda ikkagi ohutuks pidada? (RA)

Ettevõte taotles ravimile tõesti Euroopa Ravimiametist müügiluba, kuid
taotlus sai eitava vastuse, sest ravimiarenduse raames tehtud kõige
kaalukam kliiniline uuring ei suutnud näidata, et Elevidysel oleks 12 kuu
jooksul patsientide liikumisvõimele mõju: vahe uuringuravimit saanud ja
kontrollgrupi vahel ei olnud statistiliselt oluline. Lisaks leiti, et
kuigi mitme patsiendi lihaskoes lühendatud düstrofiin avaldus, ei olnud
avaldumise ja liikumisvõime paranemise vahel korrelatsiooni – ehk siis
puudusid andmed, mis oleks kinnitanud, et lühendatud düstrofiin toimib
tõesti samamoodi nagu täispikk looduslik valk. Seega ei suutnud tehtud
uuringud tõendada, et ravimi toimimispõhimõte tõesti töötab ja samuti ei
näidanud kliinilised uuringud, et ravim on tõhus. See oli ka aluseks
Euroopa Ravimiameti eitavale otsusele[1].

FDA, kes on ravimile müügiloa andnud, on oma kodulehel välja toonud ravimi
hindamisprotsessi kliinilise hinnangu memorandumi[2]. Ka seal on välja
toodud, et Elevidysega tehtud kliiniliste uuringute tulemused on raskesti
tõlgendatavad. Ettevõte taotles seetõttu, et FDA arvestaks otsuse
tegemisel kõige kaalukama tõendina lühendatud düstrofiini lihasrakkudes
avaldumist (nn surrogaatne tulemusnäitaja, ingl surrogate endpoint). USA
ravimi- ja toiduameti FDA tehtud otsust me kommenteerida ei saa.

Lisaks on praegu teada ka kolme Elevidyst saanud patsiendi surmajuhtumid.
Ühe surma põhjuseks peetakse seda tüüpi ravimite teadaolevat kõrvaltoimet
– ägedat maksakahjustust. Teiste surmade täpseid põhjusi ettevõte veel
uurib.

Paljudes inimestes on tekitanud küsimusi, miks üks ravim nõnda palju
maksab? Saan aru, et seda tuleks ainult ühe korra manustada? Palun
selgitage seda ka natuke. (RA+TK)

Tegu on väga teadus- ja tehnoloogiamahuka arendusega, mis juba olemuselt
on kallis. Teisalt soovib ettevõte tagasi teenida ressursse, mida ta
ilmselt 10-15 aastat on arendusse investeerinud. Kolmandaks – ei saa
eirata, et äriettevõtte eesmärgiks on kasumit teenida.

Ravimit manustatakse vaid üks kord seetõttu, et viirus siseneb inimese
rakkudesse ja jääb sinna püsima. Kui kauaks, ei ole veel täpselt teada,
kuid olemasolevad andmed AAV-põhiste ravimite kohta (Spinaalse
lihasatroofia I tüübi näidustusega Zolgensma, B hemofiilia näidustusega
Hemgenix) näitavad, et mõju võib kesta mitu aastat.  Kõiki seda tüüpi
ravimeid saanud inimesi jälgitakse ja kogutakse ravi tõhususe ja kestuse
kohta andmeid praeguste reeglite kohaselt 15 aastat.

TK:

Me ei tea täpselt, kuidas on kujunenud selle konkreetse ravimi hind, kuid
üldjuhul moodustavad hinna eri komponentide tasakaal.

Näiteks arendamiskulud, mis sisaldab nii ravimi avastust, disaini,
eelkliinilisi uuringuid, kliinilisi uuringuid, registreerimist,
turuletoomist, tootmist ja ka turundust. Ühe ravimi arendamine võtab tihti
enam kui kümme aastat.

Teisalt mõjutab hinda ka kasutajate arv. Mida rohkem on kasutajaid ühel
ravimil, seda soodsam on kokkuvõttes ka ravimi hind ehk teisisõnu
levinumate haiguste ravimid on soodsamad. Hinda võib kujundada ka see, kui
tihti ravimit kasutatakse – kord nädalas, kuus, kvartalis, aastas või ka
kord elus – hind on erinev, kuna müüdud ühikute arv on erinev.

Sõltub ka, mida ravitakse. Näiteks eluaegne ravi (diabeedi, kõrge
kolesterooli või vererõhu ravi), ravikuurid (antibiootikumid, seeneravi)
või näiteks onkoloogiline ravi olukorras, kus patsiendi eluiga on mõõdetav
kuudes.

Mõistagi mängib rolli ravimi uudsus ja kasu, sest kui olla maailmas
esimene ja ravimil on väga head tulemused, on hind enamasti kõrgem.

Kui ravimitootja soovib investeerida järgmiste ravimite arendusse, võib
see samuti ravimi hinda mõjutada. Kokkuvõttes ka soovitud kasum, mida
ravimitootja teenida tahab.

Need komponendid kokku ja nende tasakaal, mille valib ravimitootja, loovad
kokku ravimi hinna.

Kuidas ravim saab müügiloa? Kõige paremini on ilmselt see ära seletatud
meie väikses videos, leitav siin:
https://ravimiamet.ee/ravimid-ja-ohutus/muugiload/muugilubade-taotlemine

Kasutatud allikad:

[1]
https://www.ema.europa.eu/en/documents/smop-initial/questions-answers-refu
sal-marketing-authorisation-elevidys-delandistrogene-moxeparvovec_en.pdf

2 https://www.fda.gov/media/170230/download?attachment

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

  _____

[1]
https://www.ema.europa.eu/en/documents/smop-initial/questions-answers-refu
sal-marketing-authorisation-elevidys-delandistrogene-moxeparvovec_en.pdf

[2] https://www.fda.gov/media/170230/download?attachment